Vad ingår i flyttstädning?

Det som ska ingå i en flyttstädning innan du lämnar bostaden kanske verkar uppenbart. Men det är lätt att glömma bort vissa delar som måste rengöras.

Idag finns det ett stort utbud av olika städfirmor och det innebär att du får det lättare att ett företag som kan erbjuda dig en billig flyttstädning i Växjö, speciellt om du har möjlighet att använda dig av RUT-avdraget.

Det är en omfattande rengöring av bostaden som du säljer, inklusive områden som förråd utanför bostaden och röjning av eventuell tomt. Detta är vanligtvis en skyldighet som skrivs in i köpekontraktet. Men vad innebär det egentligen och vad bör ingå i en flyttstädning? Låt oss ta en närmare titt.

Vad bör ingå i flyttstädningen?

Enligt Fastighetsmäklarförbundet, bör följande ingå i flyttstädningen:

  • Alla väggar och golv ska rengöras.
  • Garderober och klädkamrar ska torkas ur.
  • Badrummets alla ytor ska torkas av, skåp och lådor rengöras, fogar tvättas, badkar och duschkabiner rengöras noga. Även golv och vägg bakom badkar ska rengöras.
  • Golvbrunnar ska rengöras.
  • Rengöring bakom element är viktigt, liksom att rengöra inne i spis eller kamin om sådan finns.
  • Alla vitvaror i bostaden ska rengöras noga. Kan vitvarorna dras ut ska rengöring även ske bakom.
  • Skåp och luckor i köket ska torkas ur och rengöras.
  • Kyl och frys ska rengöras och om frysen inte frostar av sig själv ska detta göras.
  • Förråd, eventuell tomt och egen soptunna ska rengöras.
  • Föremål som inte ingår i köpet ska fraktas bort från bostaden och dess tillhörande områden.

Vad händer om jag slarvar med städningen?

Om du som säljare slarvar med städningen eller underlåter att frakta bort föremål som inte ingår i köpet, kan köparen ha rätt att vidta dessa åtgärder på säljarens bekostnad. Det är därför viktigt att du som säljare tar ditt ansvar på allvar och ser till att bostaden är ordentligt städad och tömd på alla föremål som inte ingår i köpet.

Kan jag anlita en städfirma för flyttstädningen?

Ja, du kan absolut anlita en städfirma för flyttstädningen. Men det är viktigt att komma ihåg att även om du anlitar en städfirma så är det fortfarande du som säljare som är ansvarig för flyttstädningen gentemot köparen. Det innebär att om städfirman inte utför jobbet tillfredsställande, kan du som säljare bli ansvarig för eventuella brister i städningen.

Kan jag använda RUT-avdrag för flyttstädning?

Ja, RUT-avdrag får användas vid flyttstädning. Detta kan vara ett bra sätt att minska kostnaden för flyttstädningen.

Kan vi avtala bort flyttstädningen?

Ja, det är möjligt att avtala bort flyttstädningen. Detta är vanligt vid försäljning av fritidshus där det till exempel är vanligt att huset säljs med möbler. Men det är viktigt att komma ihåg att detta måste vara något som både köpare och säljare är överens om och att det skrivs in i köpekontraktet.

Köpa till tjänster

Om du har anställt ett företag som ska ta hand om städningen kan det ingå olika saker i deras standardavtal. Det kan vara så att du måste köpa till städning av förråd, altanen, garaget och trädgården. Innan du skriver på ett avtal se till så att du och företaget är överens om vad som ska städas. Om du inte kan få hjälp med biutrymmen är du skyldig att städa dem själv.